måndag 2 januari 2012

Tacksamhet och Lycka ??

God fortsättning till er alla.
På nyårs afton satt jag och pratade med en vän och vi kom in på orden lycka och tacksamhet. Enligt min vän så har dom orden samma betydelse, men jag var inte överens om det men hade svårt att förklara mig just då. Så nu har jag funderat på det till och från och försöker komma på vad det är jag egentligen själv menar med dom orden. Här är kanske en förklaring:

LYCKA : Lycka för mig innebär glädje som är svår att dölja, som bara syns på en och bubblar inom en. Lycka är att få vara tillsamman dagligen med dom man älskar, skratta och göra saker tillsammans. Lycka är när något svårt vänds till något glädje fullt och lyckas istället för att miss lyckas.....

TACKSAMHET : Tacksamhet för mig är nog mer att jag är tacksam att jag är en av dom som har ett jobb,ett hem,en familj och mat för dagen. Jag är tacksam att vi får vara tillsammans varje dag, för man vet aldrig när något ont sker.

Jag kan hålla med min vän att dom orden står för mycket lika, men på djupet berör dom mig helt olika.
Ex när Evelina var på sjukhuset i Lund och vi inväntade ett svar av läkarna om Evelina hade svarat bra på medicinen eller ej.
Läkaren kommer till oss och säger: Vi har ett mycket glädjande besked, er flicka har 0,5 cancer celler kvar och svarat på medicinen.
Den LYCKAN vi kände då är helt obeskrivlig....Vi skulle klara det här..Evelina skulle klara det här och vi skulle få fortsätta att leva ihop som en enda stor lycklig familj....Den lyckan man kände då den syntes på utsidan på oss och den rusade runt i hela kroppen och det var så underbart. Det är Lycka för mig men den lyckan varade inte länge.

Idag när vi har förlorat vår älskade dotter så har jag också förlorat tron på lycka men skulle hemskt gärna vilja få känna den igen. Det är inte att jag inte är lycklig över mina två andra älskade barn, jag älskar dom och utan dom finns jag inte. Jag är lycklig att jag har dem men det är Lycka på ett annat sätt.

Och tacksam för mig idag är att jag är tacksam för dom 4 åren jag fick med Evelina.....och så tacksam att vi andra fortfarande får vara tillsammans även om det är med stor smärta att vi alla inte får vara det.

Tror inte att det blev sagt som jag menar för det är så svårt att sätta ord på hur man känner..........

1 kommentar:

  1. Blir mycket berörd av det du skriver - skulle gärna köpa ett änglasmycke. Var kan man se bilder på dem? Kan jag köpa ett då jag bor i Finland?

    Du når mig också på carita@sulo.fi.

    SvaraRadera